Najpopularniejsze

  • 6 września 2023
  • 8 września 2023
  • wyświetleń: 4858

Ministerstwo Zdrowia odpowiada na pytania o finansowanie pszczyńskiego szpitala

W sierpniu informowaliśmy o wystosowaniu przez posła Przemysława Koperskiego interpelacji do Ministra Zdrowia w sprawie obecnej sytuacji finansowej Szpitala Joannitas w Pszczynie i pilnego przeliczenia ryczałtu dla pszczyńskiego szpitala. Przed kilkoma dniami ukazała się odpowiedź Waldemara Kraski w tej sprawie. Czytamy w niej m.in. że w trakcie roku dokonano zmian w wartości umów zawartych z lecznicą w Pszczynie, skutkujących zwiększeniem kontraktu o 18,54 mln zł.

szpital Joannitas, szpital w Pszczynie
Ministerstwo Zdrowia odpowiada na pytania o finansowanie pszczyńskiego szpitala · fot. Maria Janosz / pless.pl


Uprzejmie informuję, że zgodnie z 107 ust. 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.), dalej "ustawa", do zadań dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, należy współpraca z organami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami świadczeniodawców i ubezpieczonych działającymi w danym województwie, m.in. w celu stałego monitorowania i zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych świadczeniobiorców na terenie danego województwa.

Pragnę zapewnić, że Narodowy Fundusz Zdrowia sukcesywnie podnosi ceny jednostek rozliczeniowych w poszczególnych rodzajach świadczeń. Systematycznie odbywa się także aktualizacja wycen świadczeń gwarantowanych na podstawie planu taryfikacji Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT) na dany rok, obejmując konkretne obszary świadczeń. W pracach analitycznych nad taryfikacją świadczeń gwarantowanych uwzględnia się wiele czynników m.in. wzrost kosztów pracy, w tym dane dotyczące wysokości wynagrodzeń poszczególnych grup zawodowych biorących udział w realizacji wycenianego świadczenia, inflację i inne zmienne, które mogą wpływać na zmianę wyceny świadczeń opieki zdrowotnej.

W odniesieniu do wysokość ryczałtu ww. podmiotu informuję, że zgodnie z art. 136c ust. 3-4 ustawy, przy ustalaniu wysokości ryczałtu dla danego świadczeniodawcy uwzględnia się:
1) wysokość środków finansowych zaplanowanych na finansowanie świadczeń w formie ryczałtu systemu zabezpieczenia, określoną w planie zakupu świadczeń opieki zdrowotnej, o którym mowa w art. 131b ust. 1 ustawy;
2) dane dotyczące świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych i sprawozdanych za poprzedni okres rozliczeniowy finansowanych w formie ryczałtu systemu zabezpieczenia w zakresie:
a. liczby i rodzaju udzielonych świadczeń,
b. cen udzielonych świadczeń,
c. parametrów jakościowych związanych z procesem udzielania tych świadczeń;
3) parametry dotyczące relacji liczby świadczeń opieki zdrowotnej wykonanych i sprawozdanych przez świadczeniodawcę w poprzednich okresach rozliczeniowych, odpowiadające wzrostowi lub spadkowi liczby tych świadczeń.

Jednocześnie przy ustalaniu wysokości ryczałtu systemu zabezpieczenia w sytuacjach związanych z przerwą w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawcę, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 137 ust. 2 ustawy, albo w innych uzasadnionych sytuacjach związanych ze zmianą zakresu działalności leczniczej świadczeniodawcy, która będzie mieć albo miała wpływ na dane określone w art. 136c ust. 3 pkt 2 ustawy, jest możliwe dokonanie odpowiedniej korekty wysokości ryczałtu.

Doprecyzowanie sposobu ustalania ryczałtu systemu zabezpieczenia znalazło odzwierciedlenie w przepisach rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 września 2017 r. w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1783, z późn. zm.), które aktualnie zostało znowelizowane przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz. 1248).

Zgodnie z przepisem § 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej dokonane zostanie odpowiednie zwiększenie ryczałtu PSZ w bieżącym okresie rozliczeniowym świadczeniodawcom, którzy - w związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na świadczenia opieki zdrowotnej w okresie popandemicznym - wykonali świadczenia w skali przekraczającej liczbę jednostek sprawozdawczych, stanowiącą podstawę ustalenia wysokości ryczałtu PSZ, w oparciu o przepis art. 136c ust. 4 ustawy. Przewiduje się, że takie zwiększenie odpowiadać będzie 60% liczby jednostek sprawozdawczych zrealizowanych ponad zaplanowaną liczbę tych jednostek.

Ponadto, zgodnie z rekomendacją Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nr 54/2023 z dnia 31 maja 2023 r., na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, dokonane zostanie zwiększenie o 2,35% wolumen świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych w formie ryczałtu PSZ, w celu skompensowania świadczeniodawcom wzrostu kosztów działalności spowodowanego inflacją oraz wzrostem kosztów wynagrodzeń personelu zatrudnionego na podstawie umów cywilnoprawnych, będącego pośrednim skutkiem realizacji ustawy z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1352). Dodatkowo zgodnie z powyższą rekomendacją Prezesa AOTMiT dokonane zostanie zwiększenie wartości ryczałtu PSZ w związku z wzmocnieniem wycen w wybranych obszarach (interna/chirurgia ogólna/położnictwo) o szczególnej istotności dla działalności szpitali I i II stopnia podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej.

Należy zaznaczyć, że wprowadzona forma przekazywania środków zapewnia możliwość elastycznego dysponowania dostępnymi środkami przez zarządzających podmiotami leczniczymi, umożliwiając tym samym efektywne funkcjonowanie podmiotu.

Jednocześnie informuję, że rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 9 grudnia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej na okres rozliczeniowy obejmujący okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. (Dz. U. poz. 2614) NFZ został upoważniony do zwiększenia kwoty ryczałtu systemu zabezpieczenia w przypadku świadczeniodawców, którzy przekroczyli liczbę jednostek sprawozdawczych zaplanowaną na okres rozliczeniowy obejmujący rok 2022, co pozwoliło na przekazanie dodatkowych środków szpitalom, które wykonując zwiększoną liczbę świadczeń w warunkach epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego, przyczyniły się do "spłacania długu zdrowotnego" wobec pacjentów.

Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 27 kwietnia 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, wprowadzono regulacje gwarantujące szpitalom, których poziom realizacji świadczeń w 2022 r. był niższy niż zakładany przy ustaleniu ryczałtu na 2022 r., wypłatę dodatkowych środków finansowych, zapewniających utrzymanie wielkości umowy ryczałtowej na dotychczasowym poziomie. Wypłata tych środków następuje na wniosek świadczeniodawcy, składanego dyrektorowi oddziału wojewódzkiego NFZ, z którym zawarł umowę.

Ponadto należy wskazać, że w dniu 24 maja 2023 r. pozytywnie zaopiniowana została zmiana planu finansowego NFZ na rok 2023. Zgodnie z powyższym, plan finansowy NFZ zwiększył się o blisko 4,8 mld zł. Dodatkowe środki zostaną przeznaczone głównie na:
  • świadczenia nielimitowane;
  • świadczenia onkologiczne w ramach Krajowej Sieci Onkologicznej;
  • świadczenia w ramach sieci szpitali PSZ;
  • świadczenia stomatologiczne w związku ze zmianami w ich rozliczaniu;
  • świadczenia opieki koordynowanej w POZ.


Odnosząc się do sytuacji Szpitala Joannitas w Pszczynie pragnę wskazać, że zgodnie z informacją Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (ŚOW NFZ), wartość kontraktu ww. podmiotu wg stanu na dzień 1 sierpnia 2023 r. wynosiła 64,62 mln zł. W trakcie roku dokonano istotnych zmian w wartości umów zawartych z ww. podmiotem, skutkujących zwiększeniem kontraktu o 18,54 mln zł, w tym:
1) zwiększenie kontraktu z tytułu "nadwykonań" dla dzieci finansowanych z Funduszu Medycznego w wysokości 140 718,05 zł;
2) zwiększenie kontraktu z tytułu rekomendacji AOTMiT (w tym aktualizacja ryczałtu PSZ z tytułu rekomendacji) w wysokości 5 085 786,83 zł;
3) zwiększenie kontraktu z tytułu pozostałych renegocjacji umowy (w tym aktualizacji ryczałtu PSZ) w wysokości 13 314 014,9.

Jednocześnie zgodnie z informacją ŚOW NFZ, oddział przygotował i przedstawił szpitalom wszystkie konieczne aneksy zmieniające wartość umów, wynikające z opublikowania Rekomendacji nr 54/2023 z dnia 31 maja 2023 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Wszystkie propozycje spotkały się z akceptacją świadczeniodawców.

Mając na względzie powyższe pragnę zapewnić, że Ministerstwo Zdrowia wspólnie z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nieustannie podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji finansowej świadczeniodawców, w tym analizuje skutki wdrożenia ww. rekomendacji nr 54/2023.

Finansowanie świadczeń udzielanych w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, w formie tzw. ryczałtu systemu zabezpieczenia, odbywa się zgodnie z regułami określonymi w art. 136c ustawy oraz wspomnianego już rozporządzenia z dnia 22 września 2017 r. w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej.

Zgodnie z tymi regułami finansowanie świadczeń w ramach ryczałtu nie jest oderwane od poziomu realizacji świadczeń, bowiem przy ustalaniu wysokości ryczałtu na kolejny okres rozliczeniowy brany jest pod uwagę m.in. poziom realizacji świadczeń objętych tą forma finansowania w poprzednim okresie rozliczeniowym.

Ponadto należy zauważyć, że ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne nie są objęte ryczałtem systemu zabezpieczenia, lecz są rozliczane zgodnie z bieżącym wykonaniem i co więcej są finansowane bez limitu.

Z wyrazami szacunku
z upoważnienia Ministra Zdrowia


Waldemar Kraska
Sekretarz Stanu
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Szpital w Pszczynie, Szpital Joannitas" podaj

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

Szpital w Pszczynie, Szpital Joannitas

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Szpital w Pszczynie, Szpital Joannitas" podaj